© DAF Museum
DAF 600 door Hub van Doorne
Ontwerp

DAF 600

Hub van Doorne

‘Het pientere pookje’

De DAF 600 is de eerste Nederlandse personenauto met een volautomatische versnelling, de Variomatic. De auto wordt in 1958 voor het eerst getoond op de AutoRAI en is vanaf het eerste moment ongekend populair.

Jan Lammers

“Ik ben een groot fan van de DAF 600 en dan met name zijn techniek. De variomatic wordt vandaag de dag nog steeds toegepast in hele moderne auto’s, maar dan onder een andere naam: CVT, constant variabele transmissie. Dus: heb ik uw stem?!”

Na in 1928 begonnen te zijn met een constructiewerkplaats, richt Hub van Doorne in 1932 het bedrijf Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (later Van Doorne’s Automobiel Fabriek) op in Eindhoven. Lange tijd maakt DAF alleen vrachtwagens, totdat Van Doorne een Buick aanschaft. De Amerikaanse wagen beschikt over een continu variabel transmissiesysteem, de Dynaflow. Van Doorne is dolenthousiast over het gebruiksgemak van zijn nieuwe auto en wil de automatische versnellingsbak ook in een ‘volksauto’ plaatsen. 


Hij ontwikkelt in de jaren ’50 de Variomatic, een automatische versnelling die in een kleine personenauto past. De DAF-oprichter laat speciaal voor zijn uitvinding een nieuw model auto ontwerpen door ingenieur Joan van Brugghen. De Variomatic wordt tussen de achterwielen onder de vloer geplaatst. De 2-cilinder 4-taktsmotor komt voorin de auto te liggen. Met deze opstelling wordt een ideale gewichtsverdeling bereikt. In 1958 is deze DAF 600 met ‘het pientere pookje’ voor het eerst te zien op de AutoRAI. Er worden meteen 4000 orders geplaatst. Het bedrijf had deze grote belangstelling niet verwacht en door de gigantische vraag, komt de productie van de DAF 600 pas in 1959 op gang. 

Met de komst van de DAF 600 heeft nu ook een brede groep automobilisten in Europa eindelijk de mogelijkheid om over hetzelfde rijcomfort, als wat men in de Verenigde Staten al jaren kent, te beschikken. 


De DAF 600 wordt in 1961 opgevolgd door de DAF 750 en de DAF Daffodil. De DAF 750 wordt uitgevoerd met een sterkere motor, zodat de DAF ook in bergachtige gebieden voldoende vermogen heeft. De DAF Daffodil werd vooral ontwikkeld voor de exportmarkt.