© Louwman Museum
Spyker 60 HP door Emile Drouard/ Laviolette
Ontwerp

Spyker 60 HP

Emile Drouard/ Laviolette

De allereerste 4-wheel-drive

De Spyker 60HP werd gebouwd in 1902 en was de eerste auto ter wereld met een zescilinder motor en de eerste benzineauto met vierwielaandrijving en een dito remsysteem. En dat dertig jaar voor de jeep! De gebroeders Spijker uit Hilversum vestigden met de Spyker 60HP definitief hun naam in de autogeschiedenis. 

Het bedrijf Spijker werd in 1880 opgericht door de broers Jacobus en Hendrik-Jan Spijker. Aanvankelijk maakten ze met veel succes koetsen, waaronder de Gouden Koets voor de inhuldiging van koningin Wilhelmina. In 1898 bouwen ze hun eerste auto. 

In 1902 geeft Jacobus Spijker opdracht tot het bouwen van een auto voor de race Parijs-Madrid van 1903. Emile Drouard ontwerpt de auto. Joseph Valentin Laviolette, de jonge Belgische ingenieur die net was aangesteld bij Spijker, had al een ontwerp liggen voor een motor met zes aparte cilinders en brengt deze in praktijk. Daarnaast ontwerpt hij een transmissie die zowel de voor- als achterwielen aandrijft. De Spyker 60HP heeft een maximale snelheid van 110 kilometer per uur, wat ongelooflijk snel is voor die tijd. Helaas is de auto niet op tijd klaar voor de race en wordt pas in december 1903 gepresenteerd in Parijs. Twee maanden later staat hij op een tentoonstelling in het Londense Crystal Palace. Het bedrijf verandert in datzelfde jaar zijn naam naar het meer internationale Spyker. 


Begin jaren twintig wordt de Spyker 60HP op een onbekwame manier gerestaureerd en belandt de auto na het definitieve faillissement van Spyker in handen van een oud-directeur. Van 1953 tot 1993 staat de auto in verschillende Nederlandse musea, waarna hij in het bezit komt van het Louwman Museum, een museum met klassieke en antieke  automobielen. Na een restauratie van vijf jaar verkeert de auto nu in dezelfde staat als waarin hij in 1904 in Crystal Palace stond.